Karya Si Pemuda

Karya Si Pemuda
Manusia Insan Seni

Wednesday, September 7, 2011

Duga@n




salam semua,
Hari ni aku telah dengar pelbagai dugaan yang berlaku pada setiap orang..tak terkecuali kite pun sama..so,aku dengar ada yg dilema, ada yg touching, ade yg tension n mcm2 lagi la.. Oleh itu, nak dijadikan cerita.. Ada lah sorang member aku nih, die dalam keadaan terdesak.. sebab nk tolng uncle die yg kesusahan..jadi,die nih kire anak yatim piatu lah..xde mak bapak..kebetulan pulak skrg nih die kire senang sikit lah..namun demikian, die bersimpati ngan kejadian berlaku kat uncle die smpai satu tahap die mintak tlg ngan aku..aku nih pulak jenis yg kalo org mintak tlg tak pernah nk tolak.. sebab bagi aku, aku tanamkan prinsip "semua rezeki yg kite ada bukan semua milik kite" so, aku pun tlg die dgn harapan dapat mengurangkan beban die. So, aku x dgr pape berita dari die tp yg aku tau maslah die belum settle lg..aku berdoa semoga tuhan mempermudahkan segala urusan die..hope die tabah dan kuatkan semangat...


Nih kisah sorang minah nih..member aku juga.. die dalam dilema nak tnye pendapat aku nak tunag ke tak? sebab die nih x yakin dengan diri dia sendiri..so, die pun tnye aku.. "Umur mcm kite nih agak awal ke kawen?" so,aku bg jela jwpn.. "kalu pompuan kire x awl..dah kire ok apa..lagipun nabi pun suruh kite kawin awl if dah ckup segala2 keperluan" .. so,aku harap.. die dapat buat yg terbaik tuk bakal suami die 1 hari nanti..kalau dah blurrr sngt.. sembahyang tahjud la..mintak pentunjuk dari ALLAH..


Tak terkecuali kite pun ada masalah..sikit aku nak share dlm blog aku nih masalah aku.. tp alhamdulillah aku dapat atas dengan penuh kesbaran.. Aritu befora nk gerak dtg kl.. planning nyer aku nk drive motor LC aku blk ke Kl.. namun disekat oleh famly aku.. so, agak kecewa la..biasa lah jiwa muda mesti nk try something new.. mesti best drive blk kl..lalu plak atas highway..nak jadikan cerita..aku pun hormatlah dieorg nyer keputusan..so, kees
okkan aku tumpang blk ngan abg.. memang penuh lah brg dlm kete..almakluma lah cuti 4 bln.. byk la brg2 dibawa..haha.. aku harap, motor tuh dapat post tanpa sebarang masalah..aku mintak tlg adk aku post kan dan kunci moto tuh bg kat sorang lg abg aku yg stay kat kl.. tp malangnyer keesokkan harinya aku call adk aku nih belum bgun tido.. aku call kakak aku..so die angkt n then bg tau yg abg aku tuh dh gerak blk KL.. aku tnye la.."kunci motor dh bg belum?" so, kakak aku jawab.."xde pun" aku apa lagi..frust menonggeng ar.. sbb kunci moto x smpai kat aku ngan selamat.. xkn nk post skali ngan motor confirm x selamat..senang2 jer org nk amek moter tuh nanti.. dah lah adk aku x bangun2 lagi..time tuh memang aku touching ngan abg nadk aku...tp kejap jela.. sbb dieorg mcm x ambil penting pun pasal aku.. nak dijadikan
tension lagi.. ptg tuh jugak adk aku pi nation white..nak tau pe nation tuh ckp.. "maybe moto nih post dalam 2 mggu lag" adeiiii...aku dengar lg ar geram.. pastu aku cari alternative lain suh pi post kat pos laju.. pas laju tu ckp.."motor maybe sampai around 1 mggu" huhu..betul2 geram... tp berkat usaha adk aku tuh..last2 pergi skynet.."ok,lagi 3 hari smpai"...alhamdulillah..tp aku redha la..sbab tuhan nk duga aku... ngan skali kunci tuh post...tawakal jela nampaknyer.. dan petang td..segalanya selamat diambil kat skynet subang jaya.. tp terkejut juagak la sebab tgk tangki minyak dah xde.. berharap moto nih dpt tiba kat stesen minyak..alhamdulillah skali lagi..moto nih selamat skali2 ngan aku...haha..

hurmmmmm...kadang2 tuh lah dugaang yg kite dpt..tp kite kene byk kuatkan semangat..mabye akan dtg berat lagi dugaan kite.. so, seti
ap hamba perlu lah mengingti-NYA..sbb tuh lah tuhan turunkan dugaan kat kite..sbb die nk kite ingt die.. ade org ckp "haaa..tu la time susah baru nk ingt tuhan"...

So,moralnya...banyak2 kan bersabar, terima hakikat seadanya, byk mintak pentunjuk, dan jangan lupa berdoa sebagai senjata utama kit
a..mana tahu doa kite dimakbulkan oleh-NYA.. sebab tuh lah setiap hari kite perlu berdoa "Ya Allah, ya rahman ya rahim..berilah pentunjuk pada diriku, keluargaku dan kaum mislim dan muslimat.. permudahkanlah urusanku dan mereka.. supaya mereka tenang dalam menghadapi hidup" x rugi kalu kite berdoa tuk orang lain kan..renung2 kan dan selamat beramal.. ikhlas dari sy..D@niel..:)

Allah Azza wa Jalla berfirman di dalam Al-Quran;

“Dan sesungguhnya Kami akan memberikan dugaan kepada kalian, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa (nyawa) dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. Iaitu mereka yang apabila ditimpakan dengan musibah, mereka mengucapkan;

“Sesungguhnya dari Allah kita datang dan sesungguhnya kepada-Nya jua kita kembali.” [Al-Baqarah: 155-156]

Ayat tersebut adalah cebisan kalam peringatan di dalam Al-Quran daripada Allah mengenai dugaan serta ujian yang akan ditimpakan kepada para manusia dan melalui jalan apa manusia itu bakal diuji.


No comments: